Obchodné reťazce chcú čo najväčší profit a sú zámerne postavené tak, aby zákazníci nakúpili čo možno najväčšie množstvo položiek. Hudba, pachy a rozmiestnenie položiek, toto všetko podlieha stratégiám založeným na psychologických výskumoch, ktoré radia, ako v človeku vzbudiť túžbu nakupovať.
Nie je to nič zvláštne, ani nezvyčajné. Je pochopiteľné, prečo to obchody robia, ale toto usporiadanie zároveň ohrozuje naše peňaženky, a v prípade potravín aj zdravie. Našťastie nie je ťažké predísť zbytočným nákupom, ktoré neskôr aj tak oľutujete.
Niekoľko pravidiel pre efektívnejšie nakupovanie:
– dopredu si urobte presný zoznam vecí, ktoré chcete kúpiť a držte sa ho
– počas pobytu v predajni počúvajte hudbu, alebo e-knihu aby sa vaša pozornosť rozdelila
– využívajte pokladne označené ako rýchle, alebo bez sladkostí, predídete tak konfliktom s deťmi, ktoré túžia po sladkej odmene.
– nenakupujte hladný, hlad vás prinúti kúpiť oveľa viac ako ste plánovali
– je dobré staviť na menej kvalitných surovín, než viac horšej kvality. Rozdiel v cene sa vám môže zdať značný, ale akostný tovar vám chráni zdravie a zasýti vás viac ako potraviny plné bielej múky
– v kuchyni majte papierový blok, kam si zapíšete všetko, čo sa aktuálne minulo. Budete mať presný prehľad o stave zásob.
– je dobré sledovať zľavové letáky a obľúbené položky kupovať vo väčšom
– pred vložením do košíka si potraviny dobre skontrolujte. Položky po záruke, či vyslovene hnilé, alebo plesnivé veci sú už dopredu vyhodené peniaze.
– akcie môžu síce pôsobiť lákavo a veľakrát môže byť dobrým ťahom využiť ich, no je viac ako vhodné najskôr sa zamyslieť nad dôvodom akcie. Je to len náhoda, alebo má značka, či druh produktu horšiu reputáciu a tak sa hromadí na sklade?
– Pri rodinných nákupoch si rozdeľte úlohy. Čím menej času v obchode strávite, tým je šanca, že vás zaujme niečo, čo ste neplánovali kupovať nižšia.